الخميس، يناير 22، 2009


غلاسه

هناك 53 تعليقًا:

غير معرف يقول...

مش هتكلم عن الألوان اللي في الصوره ولا الإضاءه لأن كلها طبيعيه والاروع من انك تظهر طبيعتها نظرة وملامح القطة معبره فعلا عن انها قطة غلسةبس ده ميمنعش انك فنان علشان قدرت تلقط منظر بالشكل ده مش هقولك انا مين علشان مش فارقه كتير

محمد عتلم يقول...

غير معروف
اخجلتم تواضعنا والله ومش عارف اقولك ايه . عموما شكرا على كلامك الحلو ده وبعد كده لو مقلتش اسمك هسلط عليك القط الغلس ده واخليه يغلس عليك

انا حره يقول...

ياسم...

وش بيطلع لسانه

MinGaH يقول...

طب وانت غصب علي القطه انها تتصور ليه؟
شكلها مكنتش في المود خالصD:

dodda يقول...

:)

لما كان عندى قطط كانوا بيعملوا حاجات لذيذه جدا تقدر تصور البوم كامل

الحمد لله تخلصت منهم
ومش عتيزه اى قطط تانى


واضح ان القطه دى كانت بتهرش!!!!
وانت قفشتها فى الشاور بتاعها صح؟؟؟
عيب كده..

Empress appy يقول...

مبحبش القطط دي اوي ممكن كلب لو سمحت

عموما بجد شوت نادر ان حد ياخده فنان بجد ده مش مدح دي مسئوليه عليك لازم تفضل كده

Unknown يقول...

حلوة اوى جدا خالص فكرة المدونة....كلها فوتوغرافيا وانت اللى مصورها؟؟؟

محمد عتلم يقول...

انا حره
اهلا بيكى . هيا فعلا كأنها بتقول ياسم ومطلعه لسانها

محمد عتلم يقول...

Mingah
معندناش قطط تمشى كلامها
بعدين محدش بيعدى من تحت ايدى الا لما يتصور بمزاجه غصب عنه هيتصور يعنى هيتصور
شكرا ليكى

محمد عتلم يقول...

دودا
منتى عارفانى انا انسان مستغل ومستبد ومقتحم حياة القطط من غير استئذان
انتى اخبارك ايه يا دودا ؟

محمد عتلم يقول...

ابى هانم
انا كمان مبحبش القطط ومبحبش الكلاب كمان بس فعلا الصوره دى متتسابش
وشكرا جدا على الكلام الفظيع اللى هيتختخنى ده يا رافعه من روحى المعدنيه
لالا وكمان بتدبسينى وعايزانى افضل اعمل صور حلوه على طول واحافظ على المستوى ده ؟؟ يعنى لو ريحت شويه وكبرت دماغى ايه اللى هيحصل يعنى ؟؟

محمد عتلم يقول...

انجى
شكرا ليكى يا انجى على زيارتك للمدونه ومرسى اوى جدا خالص والحمد لله ان الموضوع عجبك
وعموما كل الصور هنا تصويرى
على أدى بأه

كيكى عوووووو يقول...

اية القطة الرخمة دى؟
***************
بس انت لقطها ازاى..دى صعبة اوى ومتعبة الواحد منا ممكن يوشفها عادية وممكن البعض ميقدرش المجهود الى اتعمل فيها
**********
بجد باين المجهود والتعب
بس برضة
قطة رخمة وانا كمان هطلعلها لسانى
مممممممممممممممممممممم
ياقطة ياوحشة امشى
عوووووووووووووووووو

دعاء مواجهات يقول...

ههههههههههههههههههه

جميلة اوى بجد

وتدى اكتر من معنى

موش بس الغلاسة

بجد تحفة

بيس

محمد عتلم يقول...

كيكى
بخخخخخخخخ...اشمعنى انتى تخضينى وانا لا؟؟
فعلا يا كيكى الصوره كانت صعبه
انا كنت قاعد فى الجنينه فى يوم من الايام والقط الرخم ده جه جنبى وكان عندى شغل ساعتها ومعايا الكاميرا والقط بدأ فى حركاته الرخمه المعتاده عشان هوا رخم فعلا وانا عارفه فصورته بالشكل ده بس عشان اظبط الكاميرا مع الاضاءه مع التوقيت كان طلع عينى
شكرا يا كيكى عوووووووو

محمد عتلم يقول...

دعاء مواجهات
شكرا دعاء لزيارتك .. وهيا فعلا الصوره تدى كذا معنى منها الغلاسه والرخامه والشقاوه بس المعنى الاهم انها مطلعه لسانها للحياه وبتقولها طز
شكرا ليكى وتحياتى

sara rabie يقول...

ده قط فيلسوف

مطلع لسانه للدنيا

وبيعلنها بجراة..وعلى استحياء
هههههههه

بجد لقطة كوميدية اوى
وليها بعد

يعنى حتى القطط يا
دنيا مطلعالك لسانه ..ورخماة برخامة


جميلة يا محمد..والقطط كائن جميل

بس لو نضيف واخلاق كده و ابن ناس

كان عندى ساشا وبيكولو..الله يرحمهم بقى

حتى القطط ماتت هههههههه



سلم على توتا:) وهات لها قطة

محمد عتلم يقول...

ساره ربيع
اللى انتى متعرفيهوش ان القط ده عتلمى برضه عشان كده ضاربها صرمه ومطلع للدنيا لسانه وبيقولها دماغنا بأه وفكك بس القط ده أليط الاطه محصلتش
وسلامك لتوتا هيوصل بس من غير ما اجيبلها قطط والنبى عشان مبحبهاش

Empress appy يقول...

مش هتقدر تكبر دماغك يا فنان لان اللى بيحب حاجه بيفضل يراعيها عمره كله وبيبذل فيها مجهود حتى لو مل شويه هيرجع ليها تانى

محمد عتلم يقول...

ابى
كلامك فعلا صحيح بدليل انى بطلت تصوير فتره تقريبا قربت على 5 سنين فعلا بطلت
بس مقدرتش استمر ورجعت تانى اصور عشان بحب التصوير وبحب الكاميرات والعدسات والاضاءه وفيه افكار فى دماغى كتير طب اوديها فين ؟؟ لازم تطلع بشكل كويس . الكلام بالنسبه ليا مش هدف يعنى لما اكون زعلان مبعرفش اتكلم واقولك انا زعلان . يمكن اقدر اعبر بالكلام عن الاحداث اليوميه او الاحداث قريبة المدى اما الاحداث طويلة المدى والتراكمات والاحاسيس العامه البعيده ممكن اعبر عنها بالصور احسن من الكلام
فيه ناس بتعبر بالكلام..مش انا
فيه ناس بتعبر بالرسم..مش انا
فيه ناس بتعبر بالسلاح..اكيد مش انا
فيه ناس بتعبر بالغنا..مش انا
اساليب التعبير كتير . انا بعبر بالتصوير واحيانا بالموسيقى

sara rabie يقول...

حتى القطط يا ربى ما فلتتش منكم :)

يا اهلا بكل ما هو عتلم :))))))


وهات قطة برده

Gannah يقول...

السلام عليكم
هههههههههه
بصراحة أنا ضحكتنى قوى
تخيل أول مرة تزور حد وتلاقى عنوان البوست غلاسة والصورة لسه مظهرتش وطبعا مكنتش فاهمة غلاسة ليه
بس الحمد لله ظهرت الصورة ولقيت قطة هانم بتطلع لسانها
الصورة ساعات بتقول حاجات اكتر من الكلام ..
تحياتى

ريمان يقول...

ههههههههههههههههههههههه


طب مش هعلق بقه


غلاسه برضه

tota يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
tota يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
tota يقول...

ايه ياساره ....
انتي فين ؟....
أخيرا علقتي سلامك وصلني عاوزه أقولك ان القط ده رخم قوي وعنده كبرياء ملهوش حدود انابحب القطط بس وهيا صغيره بس يعني لوعتلم هيجيب قطة ممكن أخدها علشانك انتي بس

محمد عتلم يقول...

Gannah
شكرا يا جنه على زيارتك وانا متخيل فعلا انك اول مره تزورى مدونه ومتلاقيش فى البوس ت غير كلمة غلاسه والصوره لسه مظهرتش وشايف ملامحك مش محدده ايه التعبير اللى هيترسم عليها لسه وتبقى مستغربه واول ماتفتح الصوره اكيد يبتدى الريأكشن بتاعك ياخد وضعه بس الحمد لله ضحكتى وعرفت اغلس عليكى شويه .

محمد عتلم يقول...

ريمان
ايه الغلاسه دى ؟؟
مش هتعلقى ؟؟
طب هخلى القطه الغلسه دى تجرى وراكى وتنونو عليكى بس مش هخليها تخربشك عشان دى اول زياره ليكى

sara يقول...

جامده اخر حاجه القطه دي . نفسي اعرف اعمل زيها للدنيا هههههههههه

محمد عتلم يقول...

ساره
نورتى المدونه وشكرا على زيارتك
بس على فكره صعب اوى ان حد يعمل زى القطه ويطلع لسانه للدنيا كده دى عايزه مواهب وقدرات خاصه جدا بس ممكن اخليها تديكى كورس فى الطناش وتكبير الدماغ .

آه وكفى يقول...

لأ متقولش
قفشتها مطلعة لسانها ازاي دي
ولا طلعتلها لسانك راحت ردتهالك ولا ايه اللي حصل :-))

محمد عتلم يقول...

اه وكفى
بصراحه كنت بتخانق معاها وكنا ماسكين فى خناق بعض وكنت بشتمها راحت مطلعالى لسانها وقالتلى اهو انتا
عاجبك كده ؟؟ رحت مصورهاوقلت اذلها وانشر صورها واعملها فضيحه

sara rabie يقول...

هاي يا توتا ازيك:) انا اهو..اخيرا طلعت قماش

و بمناسبة الكبرياء انا عندى قطة..برنسيس
تتنك على الى خلفونا..مش فاهمه على ايه
لدرجة انى مره بنلعب كده وحد سالنى لو انتى مش بنى ادمه تحبى تبقى ايه..قلت ابقى فلافى..قطة تنكة ههههه

وافضلى زنننننننى على عتلم وهاتى قطة..وصغيره





صباحكم جنة

محمد عتلم يقول...

احنا فينا من كده ياساره
يلهوى على الدول اللى هتولااااااااع

د. إيمان مكاوي يقول...

صوره رائعه حقا ..والأروع هو القدرة على إلتقاطها
عجبت أصغر البنين جدا ..وأخذ يحملق فيها بإعجاب
أما صورة الغروب فهي فعلا جميله ..

تحياتي للإبداع

محمد عتلم يقول...

ام البنين
شكرا د/ ايمان وجميل انها عجبتك والاجمل انها عجبت اصغر البنين
ربنا يخليه هوا وباقى البنين يا رب

ميرا ( وومن ) يقول...

اية دة

وعمالين يقولوا فنان فنان وانا كان نفسي اعرف ليه فنان

بس فنان بجد والقطة دي غلسة بجد بس ممكن برضة يكون حد غلس عليها ( وش بيطلع لسانة )

بجد صورة تحفة ومدونة هايلة

خالص تحياتي

my dream يقول...

ياربي على الغلاسه
ههههههههه
ياترى هي دي طبيعة القطه ولا انت الي غلست عليها (( وش بيغمز ))
بجد جميله وبتوضح قد ايه انت حد متمكن قوي واكيد حد صبوووووووووووور كدا
مع وافر احترامي
مروه

:: Salma Emad :: يقول...

الصورة دي تحفه خالص

باين ان القطه كانت متغاظه اووي


ربنا يكرمك يافندم

sara rabie يقول...

وشغال هناااااا اهوووووو

اعمل ريفرش ولا حاجة

زغزغوه يمكن ينطق

كيكى عوووووو يقول...

ينفع كدة اجى ملاقيش جديد
الاقى القطة الرخمة دى بطلع لسانها تانى
**طب لو سمحت بقى لو جيت تانى ولقيتها هعضها**
عووووووو

محمد عتلم يقول...

وومن
شكرا على الزياره والكلام الجامد اللى انا مش أده وعلى فكره انا اللى مغلس على القطه

محمد عتلم يقول...

my dream
انا يا باشا اللى مغلس على القطه طبعا هيا ممكن تعدى من أدامى وما أغلسش عليها . ينفع كده ؟؟
عموما شكرا ليكى على الزياره وعلى فكره انا بجد صبووووووووور اوى بس مش فى كل حاجه

محمد عتلم يقول...

سلمى عماد
اهلا بيكى يا سلمى .. والقطه دى اكيد كانت متغاظه منى عشان مكنتش سايبها فى حالها
وعلى فكره انا بشكرك جدا على البوست الجديد بتاعك بس جيت اعلق عليه النهارده البلوج عاكسنى ومرضيش يسجل التعليق بس هوا الحمد لله اشتغل خلاص وهروح اسيب التعليق

محمد عتلم يقول...

ساره ربيع
الو الو الو
واحد اتنين تلاته ..تس تس تس
لالا الصوت مش عاجبنى برضه يا ساره

محمد عتلم يقول...

كيكيييييييي
انتى برضه هتعضيها ؟؟ دانتى هتعلقيها من ديلها وتطلعى عين اللى جابوها
دانتى مش بعيد تفزعيها بالعوووو بتاعتك دى وتخليها تقطع الخلف هههههه
نورتى يا كيكى بخخخخخخخ

Empress appy يقول...

الو الو تجربه هنا ما انا بعلق اهو شوف بقى فيه ايه عندك بعيد عن خرفانى لو سمحت لو معجبكش ولع فى القطه دي

غير معرف يقول...

هههههههههههههه
قطة غلسة فعلاَ

غير معرف يقول...

ايه الغلاسة دى يا جدع ...انا فى حياتى مشفتش كده ..حتى القطط كمان ..يا عم هو الواحد ناقص ..سيبونا فى حالنا بلا ارف. بس بجد فعلا انت فنان حقيقي وانا بحبك اوى ... ..... ما أجمل الغلاسة !!!!! .

محمد عتلم يقول...

الغير معروف
شكرا على زيارتك ويارب تستحمل غلاستها....وغلاستى ههههه

محمد عتلم يقول...

كوكو عتلم
ايوه ما اجمل الغلاسه وما اعظم العظماء والتوسعيه من التوسع والامبرياليه من الامبره
يبنى احنا لازم نغلس عليك حتى القطه كما مطلعالك لسانها مش انتا الصغير بتاع العيله ؟؟
ايوه كده ابقى زورنى كده كل شويه

حاجات جوايا يقول...

ههههههههههه
الصورة دى تحفة
قطة غلسة بجد
هههههههههه

رائع أخى الفاضل

محمد عتلم يقول...

حاجات جوايا
فعلا هيا من اغلس وارخم اللى شفتها فى حياتى
شكرا على الزياره