الخميس، يناير 15، 2009


يارب

هناك 34 تعليقًا:

sara rabie يقول...

يا رب


الله

جميلة اوى..تمس القلب












اقولك ايه؟؟تسلم ايد

محمد عتلم يقول...

ساره
ده بس من ذوقك
وانا قاصد اسميها يارب عشان الدعوات تكون مفتوحه للجميع بأى دعوه هوا نفسه يدعيها . وكله حسب النيه

بنت الغربة يقول...

صورة رائعه يامحمد
انا شكلى هاعمل البوم ليك عندى
تحياتى ليك فى جده
انا مارحتهاش خالص مع انى مولوده فى السعوديه
بس رحت مكه والمدينه والرياض
وعشت طول عمرى فى الخبر
تحياتى ليك وللمدام العسوله

رابطة هويتي اسلامية يقول...

شارك معنا في حوارنا
غزة في قلب مدون
مع المهندس : الحسيني لزومي
الحوار موجود علي الرابطة شارك معنا في الحوار
كن إيجابيا وحاول المشاركة في إنشاء بلوجر فعال
حوارنا مستمر مع المهندس
متي دخلت سجل تعليقك بسؤالك أو إستفسارك بالنسبة للمهندس
مع تحيات
رابطة هويتي إسلامية

Empress appy يقول...

لما شوفت الصورة على الريدر كنت ناويه ادخل اقولك يا رب
ويا رب يقبل منك لقيتك كتابها
تعرف فيه صور كتير بتدى راحه نفسيه للواحد اوى ومنها صورة المساجد طبعا

إيمان قنديل يقول...

هو أحنا لنا مين غيره



يارب


فعلا صوره جميله وعبره

محمد عتلم يقول...

بنت الغربه
شكرا ليكى جدا وانا يشرفنى طبعا انك تعملى البوم لصورى وعموما الصوره دى صورة جامع النور فى العباسيه

محمد عتلم يقول...

رابطة هويتى اسلاميه
ربنا معاكم ويوفقكم وانشاء الله نشارك بكل مانستطيع

محمد عتلم يقول...

ابى
ازيك وعامله ايه ..شفتى بأه توارد الخواطر ؟؟ وطبعا صور الجوامع والصور الاسلاميه كلها مريحه جدا نفسيا
ويارب ..... كملى انتى بأه
بس الدعوه متكونش عليا والا هموتلك الخرفان بتاعتك

محمد عتلم يقول...

غرام
طبعا ملناش حد فيره ندعيله ونلجأله
شكرا ليكى غرام

آه وكفى يقول...

زاوية قمة في الروعة يااستاذ محمد

تحياتي

محمد عتلم يقول...

اه وكفى
شكرا جدا دى انا كان هيخبطنى 30 عربيه ساعتها ووقفت المرور وعملت زحمه عشان اخد اللقطه دى من وسط الشارع فى العباسيه وما ادراكى مالعباسيه بالليل

الـسـيـدة نـون يقول...

الله يا محمد
انا اول مرة ادخل عندك
انا معرفش انك فنان كدة

بجد هايل

طب ايه
عندك معرض او صالة عرض خاصة بيك

انا بحب اوى معارض الفنون والتصوير

لو عندك حاجة خاصة قلنا عليها ونيجى نزورك ونتفرج على اعمالك مجمعة فى مكان واحد


بجد هايل
بسم الله ماشاء الله عليك


تحياتى
اختك خيخة

محمد عتلم يقول...

خيخه هنا ؟؟ يامرحبا يا مرحبا
شكرا ليكى جدا على الكلام الحلو اللى انا مش اده ده يا خيخه واتمنى انا الصور تكون عجبتك فعلا وانك تكونى مش بتجاملى او بتوسطنى دراع الحنفيه مثلا
اما بالنسبه للمعرض فأنا عملت كزا معرض قبل كده فى مصر بس انا دلوقتى للاسف انا مش فى مصر والا كنت شاركت معاكو فى الزيارات وبؤجة الخير مثلا اللى بتنظموها انتى وابى بس ملحوقه يا خيخه

MinGaH يقول...

الصوره حلوه اوي وعجباني الاضائه بتاعت المسجد بليل
اللقطه تستحق انك توقف المرور D:

محمد عتلم يقول...

Mingah
والله طلع عينى فعلا عشان اصورها
والحمد لله انها طلعت تستاهل التعب ده وشكرا على حضورك وتعليقك

الـسـيـدة نـون يقول...

لا والله مش بجامل ولا بوسطن دراع الحنفية يا محمد


انا شوفت كام صورة ليك كدة وعجبونى
وكمان انت حاطط حاجات تشكيلية ونحت واضح انهم لاخوك

يعنى واضح ان العائلة كلها فنانين

انا كنت عايزة اتعلم النحت
انا بحب اوى الحاجات دى

لو عندك اى معلومات الواحد يتعلم نحت فين وبكام
تبقى خدمتنى جدا


وان شاء الله لما ترجع مصر بالسلامة تبقى تعمل معرض فيه اعمالك مجمعة ونيجى نزورك



تحياتى ليك
اختك خيخة

الـسـيـدة نـون يقول...

محمد معلش سؤال صغنن

فيروز عتلم
اختك ولا بنتك؟


ربنا يحميها يارب
زى القمر
بسم الله ماشاء الله
تبارك الله



سلام
اختك خيخة

الـسـيـدة نـون يقول...

سؤال تانى معلش يا فنان

هو انت مابتصورش غير مزز؟


يعنى ايه ادعبس فى تصويراتك
الاقى مزز مزز

معناته ايه الكلام ده

ايه؟
مافيش حد مش مزة خالص كدة؟


انت كدة هتخلينى أولع فى نفسي بجاز وسخ

ده ايه الاحراج ده



سلام
اختك خيخة

dodda يقول...

هههههه
الصوره شهادتى فيك مجروحه

مش لسه حتستنى تعليقى انا علقت قبل كده كتيييييير..
انا بصحك على خيخه شكلخا كده طمعانه فى فيروز لشريف ابنها وفى الحاله دى لازم تعرفها انى حبقى حماته...

انا موضوع ال...ز لينا كلام تانى فيه لما اشوفك...
سنتك بترول...
:)

الـسـيـدة نـون يقول...

عتلم
انا دوست على اللينك بتاع عتلم سيجار

سؤال معلش
علشان انا الفضول هيقتلنى
هو انتوا
انت وعيلتك يعنى
ليكوا فى السجاير
فى تجارة التبغ يعنى؟

وبعدين هو انت عايش فى لندن؟


معلش على اسئلتي دى بس اجابتك يترتب عليهااحتمالية انك تكون تعرف شخص انا كمان اعرفه وبالتالى ممكن عن طريقك اعرف اخباره



سؤال تانى

هى دودا مراتك؟
طب هى فيروز بنتك؟
لو كدة يبقى احب اكد على كلام دودا واقولك اييييييييييييون انا فعلا طمعانة فى فيروز لابنى شريف

ولعلمك بقى
انا كان فى نيتى لو كان ربنا كرمنى ببنوتة كنت هاسميها فيروز

بس خلاص

سلام
اختك خيخة

محمد عتلم يقول...

دودا...
خلى الطابق مستور يا دودا وبلاش مواضيع المزز دى والنبى . وبعدين هيا ناقصه بترول وجاز وهباب مش كفايه ؟؟
وبعدين انتى طول عمرك من ايام الكليه وانتى افشانى كده على طول ؟؟ طب لما اجى مصر يبقى لينا كلام تانى .

محمد عتلم يقول...

ايه يا خيخه
انا احوليت من الاسئله بس هجاوبك على كل الاسئله عشان خاطر خيخه بس انما لو حد تانى لايمكن طبعا
اولا انا معرفش انتى مخلصه ايه عشان اعرفلك ايه الجهه اللى انتى ممكم تتعلمى فيها هل هى مدرسه او اكاديميه او كليه او دراسات وكورسات حره
بصى .. كلية الفنون الجميله عامله دراسات جديده اكاديميه رسميه للى متخرج من اى كليه تانيه وزيك زى الطلبه الرسميين اللى فيها . يعنى ممكن تتخرجى وتشتغلى معيده فيها كمان
واحد صاحبى خريج حقوق بيدرس فيها ودلوقتى فى سنه رابعه والتانى على الدفعه ومصاريفها تقريبا 2000 فى السنه بس مش متأكد اوى
وكمان ساقية الصاوى فيها كل حاجه فى اى مجال فى الفنون . ممكن على بالليل او بكره اجيبلك رقم تليفونهم وتسألى عشان يدولك معلومات اكيده عن المصاريف والمواعيد. لو غلبتى ومعرفتيش ومزنوقه اوى فى الموضوع ده انا بأه اللى هوسطن دراع الحنفيه واشوفلك حد بيعلم فى اى اكاديميه وهوا ااى هيفيدنا الافاده السريعه.
اما بالنسبه للمزز ياستى انا مش قاصد طبعا مصورش غير مزز عشان هتلاقى صور لرجاله وساعات ونضارات وحاجات كتير
انا بعمل تشكيله تناسب كل الامزجه
بس احب اوضحلك المزز دى مش كلها حلوه على الطبيعه والله فيه منهم مش حلو خالص ...بس من الاخر مفيش حد فى الدنيا ربنا خلقه وحش بس لازم هتلاقى فى وشه وجسمه زاويه وجنب حلو عشان كل واحد ليه جمال بشكل معين . وياسلام لو كان الجمال ده فى الروح مش فى الشكل ..على طول بيظهر فى وشه جمال ربانى متعرفيش ازاى . وممكن تلاقى وحده زى القمر بياض على جمال على صفار بس متحبيهاش . المهم المصور الشاطر هوا اللى يعرف يظهر جمال الشخص اللى بيصوره
انا عايش فى جده حاليا مش لندن بس العيله كبيره اوى وموجوده فى كل حته فى الدنيا منهم اللى شغال فى السيجار ومنهم فى الفن التشكيلى والنحت زى حسام عتلم اخويا وفيه فى ماطا نادى غوص اسمه عتلم بس انا لغاية دلوقتى مش عارف اجمع اصول العيله كلها عشان هيا فعلا كبيره جدا وفروعها كتير
وممكن فعلا اكون اعرف الشخص اللى عايزه تعرفى اخباره .
فيروز عتلم.. دى فيروزه حبيبتى تكون بنت اخويا حاتم عتلم الله يرحمه كان فنان تشكيلى برضه بس طبعا باعتبرها بنتى . وهتلاقى صورة باباها فى المدونه تحت بأسم حاتم عتلم . وبالنسبه لدودا هيا مش مراتى بس انا باعتبرها اكتر من اخت . دى عشرة عمر من ايام الكليه.
انا ايدى وجعتنى يا خيخه .

الـسـيـدة نـون يقول...

انا مخلصة اعلام قسم صحافة وعلاقات عامة

لو فيه كورسات فى ساقية الصاوى يبقى خلاص ماتتعبش نفسك
انا باروح هناك كتير هابقى اروح واسال بنفسى
وشكرا جدا انك اهتميت وجاوبتنى فى النقطة دى



فيروز عتلم صغنونة اوى
وانت بتقول ان باباها اخوك الله يرحمه
شكله كدة توفى وهو لسة صغير برضه
خلتنى اعيط لما عرفت انه متوفى وانها يتيمة
ربنا يخليهالكم وتفرحوا بيها



بالنسبة للمزز والجمال الخارجى والداخلى

طمنتنى يا شيخ

وابقى فكرنى لما تيجى مصر تاخدلى تصويرة يبان فيها الجمال الداخلى
وبلاش نقرب من الجمال الخارجى
نيهاهاهاهاهاهاهاهاهاع

ترجع بالسلامة ان شاء الله يا محمد

واسفة جدا على سوء الفهم اللى حصل واعتقادى ان دودا تبقى مراتك



سلام
اختك خيخة

آه وكفى يقول...

ههههههههههههههه
الف بعد الشر
لأ عارفة انا العباسية بليل انا شخصياًمشبشوف وانا سايقة في العباسية وبحط احتمالات كتير اني ممكن اشيل اي حد ممكن يعترض طريقي

تحياتي

غروب يقول...

يارب على الظالم

محمد عتلم يقول...

غروب
شكرا لزيارتك
وفعلا يارب على الظالم والمفترى

3aziz 3eni يقول...

صورة رائعة وزاوية جميلة تعكس رؤية اعمق لمجرد صورة
مش بامدح ولا باعلق لانى مش محترف
انا باقول حاسيت او فهمت ايه

فعلا محتاجين ان كل الناس تقول يارب
حتى لو كانوا بوذيين ربنا اكيد بيسمع القلوب

محمد عتلم يقول...

عزيز عينى
الف شكر يا باشا على الكلام الجامد ده
وشكرا على زيارتك الجميله
وفعلا لو كل واحد فينا قال يارب بنيه صافيه شوف بأه ممكن ايه اللى هيحصل

sara rabie يقول...

النووووووووووووووووووووووووووووووور جيه

روح يا ابنى الهى يرزقك من وسع

وينورلك طريقك

اخيرا هعرف اكتب كومنت
كنت حاسه انى من المحاريم..اى تيمة ومحرومة
عمالين تتكلموا وانا بتفرج بس

:) ميرسى يا كبير

محمد عتلم يقول...

اى خدمه ياساره وعشان متبقيش مجرد متفرجه

محمد عتلم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
:: Salma Emad :: يقول...

السلام عليكم

اخيرا عرفت اعلق ....

ربنا يكرمك يا فندم و بجد الصور غايه في الروعه

ربنا يباركلك في موهبك..

محمد عتلم يقول...

ام يوسف
شكرا جدا ليكى وسعيد بتواجدك معانا ومشاركتك الجميله دائما