الأحد، مارس 15، 2009



قشه ويا قشه .. نبنى احلى عشه

هناك 60 تعليقًا:

dodda يقول...

يا طير
يا محنى الجناح والريش

امتى بقى تغنى متبكيش؟؟!!!

Ч a s м ι и يقول...

لقطة موفقة جدا جدا !

لَقطة لُقطة :]

رائعة جدا وتحمل الكثير من المعاني

بنت الغربة يقول...

ايه الصورة الحلوة دى ...
قشه وقشه نبنى احلى عشه ...؟؟؟؟؟؟؟
ده فين ده ياعم محمد ..؟؟؟
مش فى زمنا ده نهائى...
ده ولاحتى طوبه على طوبه ....يبنوا بيت...فى بلدنا دى او وقتنا ده ...
بس صورة جميله ..
تحياتى ليك

أبو العريف يقول...

تسلم عدستك يا ريس
كل مره اخلي من اللي قبلها
احساااااااااااسك علي قوي
ربنا يوفقك

موناليزا يقول...

حقا سبحان الله

ريمان يقول...

وريشه ويا ريشه تبقى احلى عيشه


انا بحب صور الحمام اوووووووووووى


بحس بجحد براحه نفسيه اما بشوفه


تحياتى لك

عاشقه الرومانسيه يقول...

جميله يافنان
بس ليه مش ملونه
هتكون اجمل
ده من رأيى يعنى
بعد اذنك

رندا يقول...

الله يمامة انا بعشق اليمام
وصورة رائعة وتعبير رائع
الابيض والاسود رجعنى كتتتتير لزمان
تقديرى يافنان

الـسـيـدة نـون يقول...

ريشة ويا ريشة يكمل الجناح
قشة ويا قشا تبقى احلى عشا
واحنا لو طيور
لن يحوشنا صور

والله احلى عيشة عيشة البرااااااااااااااااااح


بسم الله ماشاء الله عليك يا عتلم
اللقطة تجنن

برافو عليك

رندا يقول...

ياترى عامل فيس بوك بتعرض اعمالك فيها لو عندك ابقى قولى علشان اضيفك
انا عاملة واحد للتدوين
تقديرى

محمد عتلم يقول...

دودا
دى من احلى اغانى محمد منير

محمد عتلم يقول...

ياسمين
منوره البلوج والله يا ياسمين
وشكرا ليكى . وهيا فعلا تحمل اكثر من معنى

محمد عتلم يقول...

بنت الغربه
ازيك يا مخنوقه وعامله ايه ؟؟
طبعا ده مش فى بلدنا ولا زمنا
بس ادينى بحلم ببساطه
يعنى وحده وحده الحياه هتمشى
اخبار المساج والتورتات ايه ؟؟

محمد عتلم يقول...

ابو العريف
ازيك يا راجل وايه اخبارك
واخبار الحياه معاك ايه فى الصحرا اللى انتا فيها ؟؟

محمد عتلم يقول...

موناليزا
شكرا على زيارتك يا موناليزا
وحقا سبحان الله... خلق فأبدع

محمد عتلم يقول...

ريمان
انتى بتحبى صور الحمام ؟؟ طيب انا حهريكى صور للحمام عشان انا مصور منه كتيييييييييير اوى اوى باشكال والوان كتير اوى
نورتى يا ريمان

حاجات جوايا يقول...

جميلة جدا أخى الفاضل
وجمالها فى هدوئها وبساطتها والوانها
ربنا يوفقك دايما
ويزيدك ابداع

محمد عتلم يقول...

عاشقة الرومانسيه
بصراحه انا مصورها طبعا ملونه بس لقيتها فعلا احلى بالابيض واسود علشان لون اليمامه كان بنى والخلفيه كانت طوب احمر . البنى مع الأحمر كان مستفز شويه فقلت اخليها هاديه ومفيهاش ازعاج .... تحياتى ليكى ونورتى

محمد عتلم يقول...

رندا
انا كمان بحب اليمام جدا جدا بعدين انا صورتها على انها حمامه بس بعد ماشفت الصوره اكتشفت انها يمامه فعجبتنى اكتر
بالنسبه للفيس بوك انا عندى طبعا بس مش مهتم بيه خالص .. عايز شوية وقت علشان ارتبه شويه واخليه جامد
عموما انا هفضاله شويه قريب انشاء الله
وانتى ممكن تضيفينى طبعا ويكون ليا الشرف .
matlam.facebook@yahoo.com
او اعملى سيرش على mohamed atlam

sara rabie يقول...

يا محنى الجناح والريش

:)

حلوة جدااا


والابيض والاسود احساس تانى ومختلف تماما


ياابو عدسه جنان :))))


سلامات كتير لتوتا

محمد عتلم يقول...

خيخه
اخيرا ظهرتى يا خيخه؟؟ كنتى فين كل ده . ينفع كده ؟
انتى بتحبى على الحجار زيى ؟؟ قليل اوى اللى بيحبوه وبيحبو الاغانى القديمه بتاعته . بس اللى بيحبها انا باعتبره شخص بيفهم .
متبقيش تغيبى كده كتير احسن مش هيحصل كويس

محمد عتلم يقول...

حاجات جوايا
طبعا البساطه اللى فيها هيا اللى محلياها سواء فى تكوينها او معانيها او الابيض والاسود
طبعا انتى انسانه بتفهمى كويس وعندك احساس رائع بدليل اللى بتكتبيه فى مدونتك
تحياتى ليكى جدا

محمد عتلم يقول...

ساره ربييييييييييييييييييع
انتى بأه يا ساره عايزه تنضربى بالشكولاته على بؤك (طبعا ده من نفسك بس ده بعدك)
يا منيراتك يا عم والبوم شكولاته
انتى خلعتى من التدوين ليه يا حجه ؟؟ انا وتوتا زعلانين منك اوى
انا عارف انك بترتاحى مننا ومن اللى بنعمله فيكى بس والله ده من عشمنا
بنتدلع عليكى مش انتى اختنا برضه ؟
ان مكناش نتدلع عليكى هنتدلع على مين يعنى ؟؟
غلس غلاسه محصلتش

حاجات جوايا يقول...

:">

:">

:">

العفو يا فندم
أخجلتم تواضعنا
ده كلام كبير عليا
بعض ما عندكم مش اكتر
جزاك الله خيرا

محمد عتلم يقول...

حاجات جوايا
لا والله انا بقول الحقيقه
كفايه سلسلة شموع مضيئه

saragebaly يقول...

ممممممم

الصورة اخدتني لبعيد اوي اوي

عبرت جوايا باحاسيس مش هوفيها كتابة كلمات

بجد رائع

تحياتي وكل التقدير

سارة

محمد عتلم يقول...

ساره
ايه .. رحتى لغاية فين كده ؟؟

♥ سحر ♥ يقول...

مسائك\صباحك خير محمد

ياااالله الصورة اكبر من انهابتبني عشها
عارف اخذتني الى
مايسمي
.
.
.
.
{...(أمـ)

حنانها ,دفئها ,ومناضلتها لأجل اطفالها
تبني العش العش بكل جهد جهيد

يامحمد لملامح حمامتك برائة النظرة التي ينكسر لها القلب اه حمامةً طيبة القلب
:
بلاريب لايكتنفني شعور
غريب بـ إبداع
هذا الفن في تيارات
الجمال الأبدي

طـائر الليــل الحـزين يقول...

محمد
بجد كل صورة بتكون أروع من اللى قبلها
وفيها يتقال كلام ملوش اول من اخر
الله عليك
بجد فنان
تحيااااااااااتى

حاجــ عيال ــات يقول...

قشة ويا قشة ان شاء الله هنبني أحلا عشة

تحياتي
جهاد مشالي

محمد عتلم يقول...

ملكة الاحساس
دايما بتسعدينى بكلماتك الجميله
وفعلا هى من تعبيراتها انها اكيد ام وفيها دفا وحنان وشقاء وتعب وصبر انها تبنى العش بتاعها قشه ورا قشه الى ان تصل منزل جميل

محمد عتلم يقول...

طائر الليل الحزين
اخبارك واخبار الدنيا ايه معاكى
شكرا ياباشا على الكلام الجامد ده

محمد عتلم يقول...

حاجات عيال
ايوه قشه ويا قشه انشاء الله يبنو فيلا فى مارينا
هوا الحلم بفلوس ؟؟
نورتى وتحياتى ليكى

قوس قزح يقول...

الابيض و الاسود
مش عارفة ليه له سحر خاص
مهما كانت فى صور ملونة حلوة لكن دايما الابيض و الاسود يكسب

اليمام بحبه من و انا صغيرة كنت بسمعه فى بيت جدتى من المنور كان غاوى يعمل عشش فيه .. وصوته تحسه حزين و هو بينده على وليفه ..بردو مش عارفة ليه

اما الحجار مفيش كلام يوصفه ..و متقوليش ..عارفة .. مش عارف ليه
ههههههههههههههههه


ميرسى يا محمد على الصورة اللى بتخلى الواحد يعيشها باحساسه
احنا محتاجين بجد ننمى احساسنا من خلال فن جميل

محمد عتلم يقول...

قوس قزح
بتحبى الابيض واسود عشان انتى كمان فنانه الصبح بتعملى ماكتات لبنتك وبتشتغلى فى النقاشه بعد الضهر عشان تحسنى دخلك ... انتى فاكرانى مش عارف ولا ايه ؟ مفيش حاجه هنا بتستخبى فى البلد دى . انا بجد مبسوط ان فيه ناس كده بيعملوا الحاجه بأديهم زيك انتى وجوزك والليفنج بقى شكله حلو فى البوست بتاعك الاخرانى
وانا كمان بحب اليمام من ساعة ما طلعت اغنية الغراب جوزوه احلى يمامه
وده دليل على ان اليمام جميل
شكرا وتحياتى ليكى انتى وجوزك وبنتك والليفنج والخوذه

قوس قزح يقول...

ايه يا محمد التشريد ده
هههههههههههههههه

و بعدين يا فنان لو انت كنت ركزت ده مش الليفنج ..كان الليفنج و بقى حاليا اوضة بنتى
يا محمد هحط بوردر برنسيس ديزنى فى الليفنج يا محمد

انا كمان بتعجبنى الاغنية دى و هى دليل على ان الرجالة غربان و البنات يمام ؛)

محمد عتلم يقول...

قوس قزح
كده ؟
كل الرجاله غربان برضه ؟؟
لالالا فيه رجاله كويسين برضه . وبعدين الحلاوه حلاوة الروووووووووح

:: Salma Emad :: يقول...

كميله اووي الصورة دي
D:

محمد عتلم يقول...

سلمى عماد
ده بس من ذوقك

ميرام يقول...

السلام عليكم

عصفور ..
حواليه الدنيا ظلام ..
يحلم بصباح فيه نور..
نفسه يطير زي اصحابه ..
لكن ليه جناح مبتور ..


بجد عدسة فنان
الصور كلها في منتهى الجمال

منتظرة الجديد
تحيــــــــــاتي

بس خلاص ... يقول...

جميله جدا ويزيدها رومانسيه انها بالابيض والاسود
وكمان انت موفق جدا فى تسميه الصورة
دمت مبدعا

محمد عتلم يقول...

ميرام
عصفور ؟
ايه الكلمات الجميله دى ؟
شكرا ليكى على الزياره وارجو ان الصور تكون عجبتك بجد ومن غير مجامله

محمد عتلم يقول...

بس خلاص
نفسى اعرف بس انتى مسميه نفسك بس خلاص بناء على ايه ؟؟
انا كمان بحب الابيض والاسود جدا
وتسميتها جت من انها شايله قشه بمنقارها فعلا ودى مقطع من اغنيه لعلى الحجار
تحياتى ليكى

عابر سبيل (عبدالرحمن محمود) يقول...

انضموا معنا لحملة
الحرية للمدون الدكتور توكل مسعود صاحب مدونة بلا وطن
http://belawa6an.blogspot.com/
الحملة تنطلق من هذا الرابط
http://abersbel.blogspot.com/

Remas يقول...

الصورة تحفة تحفة بجد
بص انا بمووووووووت في الابيض والاسود ومش عارفه ليه
بس بحس انه بيخلينا نفكر اكتر وبيطلق العنان لاحساسنا اكتر
والاحلى انك علقت بجزء من اغنية على الحجار اللى بموت فيه واللى بسمعه كل يوم قبل ما انام وهذه العادة لم تتغير ابدا بانشغالى حتى بعد جوازى

عاوزه اقولك ميرسي اوى اوى اوى على زيارتك الجميلة لمدونتى
وانا رديت عليك هناك وقلتلك ان تشرفك في حد ذاته عيد
والشاى والتورتة والساليزون في انتظارك

محمد عتلم يقول...

ريم
عارفه السهل الممتنع ؟؟
هوا ده الابيض ولاسود . شيء بسيط فى رؤيته ومفيهوش الوان ومش معقد فى تركيبته وفى نفس الوقت صعب وعميق فى معانيه ويديكى احاسيس مركبه مش سهله
وبالنسبه لعلى الحجار انا كمان بحبه جدا بس بحب الاغانى القديمه بتاعته زى متصدقيش وفى قلب الليل وانا كنت عيدك وكان احساسى صحيح وجفنه بتاعة عبد الوهاب وكل الحاجات الجامده دى .
ومرسى على الشاى جدا والساليزون والتورتات والحاجات الجميله دى
وكل سنه وانتى طيبه عشان عيد الام

micheal يقول...

بحب الأغنية دي جدا
:)
تحياتي

محمد عتلم يقول...

micheal
ايوه الاغنيه جميله فعلا
شكرا

كيكى عوووووو يقول...

على فكرة صورة البحر تحفففففففففففففففة
عارفة انك عايز تتضربنى و تعلن اغتيالى
وكل سنة وانت طيييييييييييييييييب
بيب بيبببببببببببببببببببببببب
التورتة شكلها مش ممكن
والصورة دى حلوة جدااااااااااااااا
اكيد اتجنينت عقبال ما لقطها وعلى فكرة بقى انا فى سيبر عم حتاتة والوقت خلص وانا مش قادرة اسيق الارض
ولمة ارجع بقى فى بيتنا واستقر**
هقرفك كالمعتاد
عووووووووووووووووووووو

همس يقول...

امممممممممممممممم

صورا جميله فعلا

وخاصه انها ابيض واسود

بترجعك لايام زمااااااااااااان

وبتحس بهدوء للعين كدا


تسلم

وكل سنه وانت طيب بمناسبه عيد ميلادك السابق والاحق ان شاء الله

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

عايزة بس اقولك انى جيت فى مرة
مسكت مدونتك دى جبتها من اولها لاخرها
واتفرجت عليها
لانى بحب الصور جدا

بنت السحاب يقول...

ازيك يافنان
انا بموت في الطيور بشكل عام والحمام واليمام بشكل خاص
ساعات بتمنى ابقى حمامه او يمامه
اما بقى قشه جنب قشه وحياتك دلني على كومه القش دي وندر عليا لاساعدكم كلكم في عششكم

نـــــور يقول...

ياخراشى
تصدق الصوره دى لذيذه اوى
حببتنى فى اغنيه على الحجار مع انى مكنتش بطيقها :)

انا اللى جايه اقولك يسعد مساك
:)

my dream يقول...

جامد من يومك يافنان
تعليقك على المدونه عندي كان بجد تحفه
اخجلتم تواضعنا يافنان
يارب ماتكونش اخر زياره واشوفك بأستمرار
مع وافر احترامي
مروه

محمد عتلم يقول...

كيكي
انا مش هعملك حاجه علشان خاطر بيب بيييييييييييييب دى
اخيرا ظهرتى يا كيكي ؟؟؟ انتى فين من زمان ... عموما وانتى طيبه ومتبقيش تعمليها تانى وتختفى كده
وسلميلى على عم حتاته وروحى بأه عشان متسيقيش الارض

محمد عتلم يقول...

همس
وانتى طيبه يا همس
فعلا الصوره فيها هدوء جميل والابيض والاسود مخليها جميله
شكرا على الزياره وتحياتى

محمد عتلم يقول...

البت المشمشيه
يعنى شفتى الصور كلها وبتحبى التصوير ومقلتيش رأيك فى الصور .. طب ايه اكتر صور عجبتك ؟

محمد عتلم يقول...

بنت السحاب
الطيور من اجمل مخلوقات ربنا
وده من جمال الطبيعه ولما نشوفها بنرتاح جدا
فعلا سبحان الله
كنتى فين كل ده ؟
اما بالنسبه لكومة القش اللى بتسألى عنها انا هقوللك هيا فين :
عارفه اخر بلاد المسلمين ؟؟؟
بعدها كده بخمسه كيلو على ايدك اليمين

محمد عتلم يقول...

حبيبه
الله يمسيكى بالخير
نورتى المدونه
على الحجار فيه ناس بتحبه كتير اوى وفيه ناس مش بتحبه خالص بس ده ميمنعش انه فنان ابن فنان اخو فنانين ومن اقوى الاصوات اللى موجوده فى تاريخ مصر . بس لو عايزه تحبيه اسمعيله الاغانى القديمه .. بجد هتحبيه
تحياتى ليكى

محمد عتلم يقول...

مروه
لالالا بجد مدونتك حلوه يا مروه
ونورتينى فى مدونتى والله بجد وهزورك قريب جدا انشاء الله
شكرا ليكى